«апрошуЇ
ѕравославна Ѕуковина
—ьогодн≥: | |||||||||||||
|
ѕ–ќЅЋ≈ћ»
“≈–ћ≤ЌќЋќ√≤„Ќќѓ ќ–≈ “Ќќ—“≤ ¬ ќ÷≤Ќ ј’
–≈Ћ≤√≤…Ќ»’ ѕ–ќ÷≈—≤¬ ”крањна -
багатонац≥ональна ≥ багато конфес≥йна
крањна. Ќайва≠жлив≥шою складовою
рел≥г≥йного житт¤ в ”крањн≥ Ї православ'¤,
¤ке загалом об'ЇднуЇ понад 12 тис¤ч
громад, що складаЇ б≥льш ¤к поло≠вину
д≥ючих в ”крањн≥ об'Їднань. ѕор≥вн¤льний
анал≥з статистичного матер≥алу про
зм≥ни рел≥г≥й≠ноњ мереж≥ за 1986 - 2000 роки
засв≥дчуЇ, що екстенсивний етап роз≠витку
рел≥г≥йного житт¤ в ”крањн≥ вже
зак≥нчуЇтьс¤ ≥ переходить в ≥н≠тенсивний.
…ого бум припав на 1988 - 1990 роки, коли
к≥льк≥сть гро≠мад зб≥льшувалась щороку
в середньому на 32%.
«а роки незалежност≥ в украњнських
рел≥г≥йних орган≥зац≥¤х в≥дбу≠вались
зм≥ни
не лише зовн≥шнього, але й внутр≥шнього
харак≠теру. ќкр≥м росту чисельност≥
громад, орган≥зац≥њ церковноњ ≥нфра≠структури
в≥дбувавс¤ р≥ст ≥ рел≥г≥йно-нац≥онального
самоусв≥дом≠ленн¤, особливо серед
найб≥льших украњнських церков. ”ѕ÷,
”ѕ÷ ѕ, ”јѕ÷, ”√ ÷ пост≥йно
наголошують на своЇму т≥сному зв'¤зку з
украњнським народом та про свою
конструктивну роль в розбудов≥ не≠залежноњ
украњнськоњ держави. „ерез
це в прес≥, ≥нших засобах масовоњ
≥нформац≥њ та, найголов≠н≥ше, в
спец≥ал≥зованих рел≥г≥Їзнавчих
виданн¤х почали з'¤вл¤тис¤ нов≥ пон¤тт¤,
терм≥ни, ¤к≥ н≥бито повинн≥ адекватно
в≥дображати ре≠л≥г≥йн≥ процеси, що
в≥дбуваютьс¤ в наш≥й держав≥. јле чи
завжди це виправдано? ƒл¤ того, щоб
в≥дпов≥сти на це запитанн¤, пропоную
розгл¤нути доц≥льн≥сть застосуванн¤
терм≥ну "украњнська нац≥ональна
÷ерква", ¤кий м≥цно ув≥йшов в лексикон
майже кожного осв≥ченого украњнц¤. якщо
звернутис¤ до визначенн¤ "нац≥ональноњ
церкви", ¤ке даЇ ј. олодний (президент
”крањнськоњ јсоц≥ац≥њ рел≥г≥Їзнавц≥в) ≥
—. «д≥≠орук в п≥дручнику "јкадем≥чне
рел≥г≥Їзнавство", то ми прочитаЇмо
таке: "Ќац≥ональною церквою Ї ÷ерква
будь-¤коњ конфес≥њ, ¤ка функ≠ц≥онуЇ в
певний ≥сторичний пер≥од ≥, спираючись
на свою
традиц≥ю та набувши етноконфес≥йноњ
специф≥ки, спри¤Ї поступов≥ етнокуль≠тури,
самосв≥домост≥ й державницького
ментал≥тету визначеноњ нац≥њ,
користуЇтьс¤ нац≥ональною мовою ¤к
богослужбовою та маЇ значний р≥вень
поширенн¤ серед населенн¤ певноњ крањни
чи територ≥њ... Ќин≥ в
”крањн≥ до нац≥ональних рел≥г≥йних об'Їднань
можна в≥днести цер≠кву ињвського
патр≥архату, јвтокефальну православну,
”крањнську греко-католицьку, а також
теч≥њ –”Ќ в≥ри". „и
можна назвати таке розум≥нн¤ проблеми
достатньо корект≠ним? Ќавр¤д.
–ел≥г≥Їзнавство надто тонка галузь,
життЇздатн≥сть ¤коњ залежить не ст≥льки
в≥д того що вона скаже, ск≥льки на що
нат¤кне. « наведеного визначенн¤
нац≥ональноњ церкви випливаЇ те, що
головним завданн¤м будь-¤коњ рел≥г≥йноњ
орган≥зац≥њ Ї спри¤нн¤ поступов≥
етнокультури, самосв≥домост≥ й
державного ментал≥тету визначеноњ
нац≥њ, тод≥ ¤к п≥клуванн¤ про духовне
здоров'¤ конкретного нос≥¤ ц≥Їњ
культури, св≥домост≥ ≥ ментал≥тету до
уваги не беретьс¤. јле саме це - останнЇ,
з точки зору ÷еркви, Ї њњ основним
завданн¤м. ƒл¤ того, щоб оц≥нка
рел≥г≥йних ¤вищ була справд≥
рел≥г≥Їзнавчою, вона не може
обмежуватись лише пол≥тичними ≥
культуролог≥чними м≥ркуванн¤ми, а
повинна враховувати ≥ власне рел≥г≥йн≥
св≥тогл¤дн≥ засади церкви чи конфес≥њ. ¬живанн¤
пон¤тт¤ " нац≥ональна церква"
нав≥ть в тому випадку, коли йдетьс¤ лише
про зовн≥шнЇ впор¤дкуванн¤ т≥Їњ чи
≥ншоњ церкви, а не про њњ внутр≥шнЇ
зм≥стове наповненн¤, теж зустр≥чаЇ
перешкоди. јдже зг≥дно з канон≥чними
засадами православних ≥ греко-католицькоњ
церков, нац≥ональн≥сть чи етн≥чний
фактор не в≥д≥граЇ жодноњ церковноњ
формотворчоњ функц≥њ, а нав≥ть навпаки,
Ї небезпечним фактором житт¤ церкви (
думка про те, що Їдн≥сть певноњ пом≥сноњ
÷еркви обумовлена пол≥тичними,
етн≥чними чи культурними засадами,
вважаЇтьс¤ в ѕравославн≥й ÷еркв≥ Їрессю,
¤ка маЇ спец≥альну назву: ф≥лЇтизм). “ому
називати православну чи католицьку
церкву нац≥ональною лише через те що
вона "спри¤Ї поступов≥ етнокультури,
самосв≥домост≥ й державницького
ментал≥тету визначеноњ нац≥њ", це все
одно, що називати ”крањну рел≥г≥йною
державою тому, що њњ законодавча база
спри¤Ї розвитков≥ рел≥г≥йних
орган≥зац≥й. ¬решт≥,
в самому рел≥г≥Їзнавств≥ немаЇ
одностайност≥ щодо розум≥нн¤ пон¤тт¤
"нац≥ональна церква", ¤ке б давало
право користуватис¤ цим терм≥ном
повноправно. “ак ¤кщо олодний ≥ «д≥орук
пишуть, що "¤кщо ÷ерква ≥гноруЇ в
своњй д≥¤льност≥ нац≥ональну мову,
п≥дпор¤дкована в н≥й заруб≥жному центру,
¤кий нехтуЇ наш≥ нац≥ональн≥ ≥нтереси, а
то й працюЇ проти украњнськоњ
суверенност≥, то така ÷ерква не Ї
украњнською нац≥ональною", включаючи
до цього списку зокрема ”ѕ÷, то ≥нший
рел≥г≥Їзнавець - проф. яворський вважаЇ,
що було б несправедливо ≥
антидемократично, коли б лише за
ознаками п≥дпор¤дкованост≥ т≥Їњ чи
≥ншоњ ÷еркви своњм закордонним центрам -
јпостольськ≥й столиц≥ (¬атикан),
ћосковськ≥й патр≥арх≥њ,
протестантським чи ≥ншим м≥жнародним
центрам - ставити п≥д сумн≥в њх украњнськ≥сть". Ќезважаючи
на це, оф≥ц≥йне в≥тчизн¤не
рел≥г≥Їзнавство перебуваючи в полон≥
≥дењ "нац≥ональноњ церкви" - дедал≥
б≥льше набуваЇ ознак конфес≥йноњ ≥
пол≥тичноњ заангажованост≥. ќсобливо
¤скраво це демонструЇ оф≥ц≥йний в≥сник
¬≥дд≥ленн¤ рел≥г≥Їзнавства ≤нституту
ф≥лософ≥њ ЌјЌ ”крањни " –ел≥г≥йна
панорама", в ¤кому в≥дкрито
критикуЇтьс¤ ”ѕ÷, а ≥нколи ≥ ”√ ÷ (див.
2002, є4,с.12; є10,с.11; є12,с.5). ўе
одним "гар¤чим" пон¤тт¤м, ¤ке
широко використовуЇтьс¤ при
характеристиц≥ в≥тчизн¤них
м≥жконфес≥йних в≥дносин, Ї пон¤тт¤ "об'Їднанн¤".
« одного боку воно в≥дображаЇ реальн≥ об'Їднавч≥
процеси, ¤к≥ в≥дбуваютьс¤ в рел≥г≥йному
житт≥ нашоњ держави. « ≥ншого ж боку,
через неадекватне розум≥нн¤ цього
пон¤тт¤ воно стаЇ предметом нездорових
спекул¤ц≥й. ƒл¤
пол≥тично, економ≥чно, буденно мисл¤чих
людей пон¤тт¤ "об'Їднанн¤" зазвичай
асоц≥юЇтьс¤ з чимось позитивним. ѕроте
така оц≥нка рел≥г≥йних процес≥в
безп≥дставна. анон≥чн≥ та догматичн≥
засади православних
÷ерков ( а саме до них найчаст≥ше
застосовуЇтьс¤ зазначене пон¤тт¤), так
само ¤к ≥ ≥сторичн≥ прецеденти, не дають
жодних п≥дстав оц≥нювати об'Їднавч≥
процеси ¤к пезперечне благо.
≤гноруванн¤ ц≥Їњ позиц≥њ на практиц≥
призводить до неадекватного сприйн¤тт¤
рел≥г≥йних ¤вищ. ¬≥тчизн¤не
рел≥г≥Їзнавство позитивно оц≥нюючи
будь-¤к≥ м≥жкофес≥йн≥ прагненн¤ до об'Їднанн¤,
водночас в негативному св≥тл≥ виставл¤Ї
ус≥х противник≥в цих процес≥в, формуючи
цим в≥дпов≥дне ставленн¤ громадськост≥. ќтже,
¤к бачимо, нова рел≥г≥Їзнавча
терм≥нолог≥¤ не завжди ≥ не зовс≥м
коректна. “ой, хто хоче дати оц≥нку
певним рел≥г≥йним процесам не може
абстрагуватис¤ в≥д самоњ рел≥г≥њ, а
останн¤ живе трохи за ≥ншими
законами ≥ правилами, не враховувати
¤к≥ означаЇ демонструвати своЇ
нев≥гластво. ≤гор
“арнавський, доцент („ѕЅ≤) | ||||||||||||
|